Mediation

Mediation is een specifieke vorm van bemiddeling. De mediator begeleidt de partijen in hun zoeken naar een oplossing van het conflict. Door middel van vraagtechnieken probeert de mediator de onderliggende belangen op tafel te krijgen zodat partijen tot een oplossing kunnen komen die voor beiden acceptabel is.

Mediation biedt doorgaans een goedkopere en snellere oplossing dan een procedure via de rechtbank. Gemiddeld zijn er 3 à 5 gesprekken nodig om tot een gezamenlijke overeenkomst te komen. Het komt voor dat mensen niet tot overeenstemming komen. De deelnemers of de mediator kunnen dan besluiten de mediation te stoppen. Het geschil kan dan alsnog aan de rechter worden voorgelegd.

MfN Registermediator

De MfN Registermediator houdt zich aan het reglement van de Mediators Federatie Kwaliteitsregister Nederland (MfN). Hierin staat onder andere dat hij/zij een geheimhoudingsplicht heeft en dat hij/zij onafhankelijk, neutraal en voortvarend moet optreden. Als u voor mediation kiest, dan krijgt u dit reglement toegestuurd.

Conflictmanagement

Sluimerende (arbeids)conflicten en directe confrontaties uit de weg gaan om escalaties te vermijden. Herkenbaar? Logisch, want de ‘weg van de minste weerstand’ is al tientallen jaren de aanpak van het gemiddelde bedrijf. Terwijl hier een unieke mogelijkheid ligt om te vernieuwen, u te onderscheiden van concurrenten én aansluiting te houden met de betrokkenheid van het steeds mondigere talent in de organisatie.

 

Cis kan u helpen om medewerkers schurende communicatie eerder te leren signaleren, te herleiden waarom het brandje überhaupt brandt en hoe zij de samenwerking en communicatie weer soepel kunnen laten verlopen.

Dus: verdieping van de professionaliteit, heldere besluitvorming en duurzamere resultaten daarvan. Het faciliteren en organiseren van het goede gesprek maakt het mogelijk dat mensen zich uitspreken, elkaar aanspreken en aanspreekbaar zijn, (juist) ook als het spannend is.


Arbeidsmediation

U komt samen niet uit uw arbeidsconflict of de bedrijfsarts heeft mediation geadviseerd omdat er spanningen zijn ontstaan in uw werkrelatie. Dan kan arbeidsmediation helpen om tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen. Cis is een neutrale bemiddelaar, die onpartijdig en vakkundig de arbeidsmediation gesprekken begeleidt.

Ze heeft constant zorg voor de mens en de oplossing. Arbeidsmediation heeft via de Wet Verbetering Poortwachter en de Stecr-werkwijzer een rol gekregen in de re-integratie spelregels. Wanneer de werkgever en werknemer met elkaar in gesprek gaan met een mediator, voldoen zij aan de verplichtingen die een goede werkgever en werknemer hebben, als er communicatieproblemen op de werkvloer zijn.


Klachtbemiddeling

Als er sprake is van een klacht die door u of tegen u of uw organisatie is ingediend is het in veel gevallen effectief om met elkaar deel te nemen aan klachtbemiddeling.

 

U gaat met elkaar in gesprek onder begeleiding van een mediator met als doel een oplossing te vinden voor de gerezen kwesties(s). Voorwaarde voor een klachtbemiddeling is dat de partijen bij de start in ieder geval de wens hebben tot een oplossing te komen. Ook al lijken de meningsverschillen voor de bemiddeling onoverbrugbaar, het is altijd de moeite waard om alle mogelijkheden te onderzoeken en uiteindelijk samen tot een oplossing te komen.

 

Soms is de gewenste oplossing onmogelijk, bijvoorbeeld in medische kwesties. Er wordt dan gekeken hoe u de gesprekken zo kunt voeren dat de best haalbare oplossingen tot stand kunnen komen. Oplossingen waar alle partijen achter staan.

Mediation in de gezondheidszorg

Wat mediation in de gezondheidszorg is en/of voor u zou kunnen betekenen, kunt u zien in de video hieronder.